Grid

GRID_STYLE

Classic Header

{fbt_classic_header}

Header Ads

//

Canlı Akış

latest

Namaz ve İbadetlerde özürlünün durumu ve Sartları Nelerdir

Özrün şartları 1-     Görülen özrün bir namaz vakti devam etmesi. 2-     Abdest alıp namaz kılacak kadar bir fırsat bulunmaması. 3...

Özrün şartları

Namaz ve İbadetlerde özürlünün durumu ve Sartları Nelerdir




1-     Görülen özrün bir namaz vakti devam etmesi.
2-     Abdest alıp namaz kılacak kadar bir fırsat bulunmaması.
3-     Her namaz vakti içinde en az bir kere görülmesi gerekir.

Özürlünün abdestinin süresi

Özürlü beş vakit namaz için ayrı ayrı abdest alır. Abdest alabilmesi için kılacak olduğu namazın vaktinin girmesi gerekir. Daha önce aldığı abdest vaktin girmesiyle bozulur.[1]

Namaz kılarken özür kanı kesilenin durumu

Kendisinden istihaze gelen kadın, namaz kılarken, özür kanı kesilir ve ikinci vaktin sonuna kadar akmazsa  o namazı tekrarlar. Ancak özürlü kadının namazını bitirdikten sonra kan kesilirse namazı tamam olur.[2]


Özürlü sayılanlar



1-     İstihaze kanı gören kadın.
2-     Hayzı üç günden az, on günden çok devam eden kadın.
3-     Nifas durumu kırk günden çok devam eden kadın.
4-     İdrarını veya büyük abdestini tutamayan veyahutta yellenmesini önleyemeyen.
5-     Sürekli burnu kanayan
6-     Yarasından devamlı kan akan.
7-     Ağrı sebebiyle vucüdunun herhangi bir yerinden (göz kulan meme vb. çıkan kan,cerehat, irin, yaranın suyu ve su toplanmış kabarcık, yara suyu. Bütün bunlar, bir vakit namaz boyunca  abdest alıp namaz kılabilece bir süre bulunmayacak şeklinde özrin devam etmesiyledir.[3]

Özrünü giderebilenin abdesti geçerli olurmu?

Özür sahibi bir kimse, şayet kanı durdurabilme imkanına sahip ise özürlü olmaktan çıkar. Pamuk, bez veya bağlamak suretiyle özrü gerektiren hal durdurulabiliyorsa bu işin yapılması vaciptir. Hayızlı olanın ise durumu bunun tam tersidir. Hayızlı, kanını durdurabilse dahi yine hayızlıdır.[4]

 Özürlü aldığı abdestle farzın dışında namaz kılabilirmi?


Özürlü kimse vakti giren namaz için abdestini alır sonra o vaktin içinde gerek o vaktin farzını, gerekse kazaya kalan farzları ve hafileleri kıldığı gibi vacip namazları öncelikle kılar. Çünkü sorumlu olmadığı halde hafile kılması caiz olunca; sorumlu olduğu vacibin caiz olması daha evladır.[5]



1-     [Feteva-i Hindiyye, 1/137]
2-       [İbni Abidin, 1/509]
3-       [İbni Abidin, 1/508]
4-       [Feteva-i Hindiyye, 1/135]

5-       [İbni Abidin, 1/510]
[İki Cihanda Saadet]

Hiç yorum yok